maris-on-tour.reismee.nl

Een platte berg, Zen en eekhoorns

10 juni een platte berg

De hele week is het mistig geweest in Kaap Stad en regende het. Een dag later dan gepland arriveren wij in de ochtend Kaapstad. Ondanks dat de reisperikelen nog wat tussen onze oren nasuddert, gaan we toch de Tafelberg op.

Met de kabelbaan, omdat ik ook nog moet ondervinden wat mijn voet aankan met hiken. Op de platte bovenkant hebben we eenwandeling gemaakt. Wat een mazzel, geen regen en helder zicht. Kaapstad ligt als een stola om de berg gedrappeerd. Mangifiek uitzicht over Kaapstad en het stadion bij Greenpoint.

Op de top van de Tafelberg leer ik ook Peet en dieptes kennen. Dieptes? Geen probleem, gewoon aan het randje recht naar beneden kijken :P.

Tevens hebben we onze eerste ontmoeting met de Dassies, zeker niet de laatste

Maandag 11 juni Zen

Beetje met de best in ons lijf omdat wederom mijn koffer nog niet is aangekomen, gaan we naar Robbeneiland. Ik neem mij voor om mijn reis niet te laten verzieken door British Airways, maar toch ben je er in je achterhoofd mee bezig. Toch als we eenmaal op pad zijn, verdwijnt het wel diep in de grijze massa. Hoe kan het ook anders met het indrukwekkende verhaal hoe Nelson Mandela zich op Robbeneiland heeft doorstaan. Helaas is het voor Robert Sobukwe anders afgelopen.

Robert Sobukwu, oprichter van het PAC, nadat ie ANC had verlaten, had als charismatisch spreker grote invloed op de zwarte bevolking. Na een demonstratie waarbij 67 mensen zijn omgekomen, is hij gevangen gezet voor drie jaar. Na die drie jaar is hij overgebracht naar Robbeneiland waar hij, als enige gevangene in isolement gevangen zat. De toenmalige machthebbers hebben er alles aan gedaan om hem buiten de media te houden.

Ook Nelsom Mandela werd in beginsel verboden om met andere gevangene te praten. Later kon hij tijdens het werk in de kalkmijnen wel tijdens regen in de grot met hen praten over een vernieuwd Zuid-Afrika. De toekomstige regering werd daar gevormd.

Ik ontdek hier dat Mandela een echte Zenner is. Hij maakt gebruik van de mogelijkheden die op dat moment voorhanden zijn en voel ook wat hij bedoelde met de uitspraak:

'If you want to make peace with your enemy, you have to work with your enemy. Then he becomes your partner.' Niet de mensen bestrijd je, maar het system.

Wat een tegenstelling is het dan om in de middag geconfronteerd te worden met iemand die met behulp van een mes je geld wilt afhandig maken. En drukt ons even met de neus op de realiteit. Je bent toerist en dus een lopende bank. Op eigen gelegenheid naar de Bo-Kaap dus maar even gecanceld. Wel het beveiligde company's Garden bezocht. Oase van rust wel in gezelschap van een hoop tamme eekhoorns die zeker het kaas van je brood eten J