maris-on-tour.reismee.nl

Pura Vida

Zo hehe, eindelijk in de bush een pc gevonden. Het is nu zo 10 uur in de avond bij jullie 6 uur in de ochtend. Ik hang hier echt de eco-toerist uit. In plaats van hotels en campings met sterren, ga ik hotels en lodgesmet 1 tot 5 blaadjes langs. Hoe meer blaadjes hoe duurzamer. Oftewel alles recycling en biologisch. Zo´n blaadje krijg je als bedrijf niet zomaar. Twee jaar gaat een bedrijf door de mallemolen om te laten zien dat hetecht ecologisch is en niet alleen aan spaarlampjes doet, maar dat het echt tussen de oren zit. Alles gericht op hetbehoud van de natuur. Dat is wel wat anders dan in Nederland waar het vooral gericht is op hoeveel je als bedrijf kunt besparen in de portemonnee.Hier gaat het om het behoud van de regen- en nevelwouden.Costa Rica is daar ver mee.

Nog wel meer zaken waar ik van opkeek. Costa Rica heeft geen leger. Gemeenschapsgeld gaat hier naar onderwijs, ecotoerisme en de agrarische sector. Bananen en koffie zijn de handelsmerken van Costa Rica gericht op kwaliteit, ecologisch verbouwen en goed werkgeverschap. Tip als je bananen koopt, koop dan die van Delmonte en niet Chiquita. Verder niet veel cultuur hier. Wat de Costa Ricanen niet meer functioneel vinden,slopen ze en gebruiken dit voor herbouw. Hiernaar toe doe je vooral voor de flora en fauna. Weer is niet te voorspellen, zo regent het en dan echt regen, ik weet nu wat ze bedoelen met tropisch. Verder als je niet van zweten houdt, ga dan NIET naar Costa Rica!!! Ik schrijf je, het went snel. Niet voor thuis blijven dus.

De eerste vuurdoop in het woud heb ik gehad. Lopen over hangbruggen is een must anders komje nergens en zie jedus niet veel, want merendeel van het leven speelt zich boven in het woud plaats. Je kijkt echter je ogen uit. Je hebt niet eens tijd voor hoogtevrees en dat wiebelen went ook wel . Het is hier zo groen, echt super. Voor dieren heb je wel haviksogen nodig of een goede gids. Toch een gifslang kunnen spotten en close-up foto van kunnen maken. Verder veel insecten, bulletmieren,word je niet graag door gestoken, een wespesteek is er niks bij. Meer dan 100 insecten zitten ´s nachts op een bepaalde plant om het op te eten (sorry namen van planten kan ik niet onthouden hoor). En, Mlein, lianen, plenty. Maar dat van een slingerende Tarzan is echt bedrog,want lianen zijn bomen. kenmerk van bomen, precies die hebben wortels en daarmee zitten ze vast aan de grond, je kan erdus niet meer slingeren. Nou en heel veel toekans, maar ik mis ze steeds,want ik heb geen haviksogen.

Verder liep er een luiaard,want we hebben zijn/haar uitwerpselen gezien. Tenminste dat zei die gids. Brulapen heb je er ook, want die hebben we gehoord.haha. Geroken en gehoord, dus geen pictures.nou.....................

Tijdens een boottocht over de rivier wel veel apen en leguanen gespot en aalscholvers, meesjes, en ............. zwartwit koeien. Ok ook een krokodil die zo van ons schrok dat ie het water indook. Daar heb ik wel een foto van. Vervelende van al die dieren is dat ze niet voor je gaan poseren. ik heb het wel gevraagd,maar ja, ze verstaan geen hollands.wel een beetje engels.

Geleerd van afgelopen dagen:

• Gordeldieren kunnen kleuren zien. Waarom? Ze leven in holletjes, het zijn nachtdieren, ze eten mieren die zwart zijn Waarom dan kleuren zien.
  • Ik wist niet dat paarden zwart-wit kijkerswaren: zij zien dus geen kleuren
  • Je hebt een kikker (ook echt gezien),die springt steeds in hoeken van90 graden en pist dan terwijl het springt als misleiding voor zijn vijanden.
  • Lianen groeien 0,2 mm in diameter per jaar
  • Je hebt planten die ze wcpapier plant noemen, omdat de bladeren zo zacht aanvoelen
  • mezen leven hier laag bij de grond
  • de kikker met de rode ogen mag je niet flitsen met je camera als je het op de foto wilt zetten, want dan wordt het blind.
  • Op costa rica heb je iedere dag een aardbeving. Je voelt ze alleen vaak niet.

pura vida. x

ries

poehee.........................zoooooo

ik hoef niets meer te vragen,je hebt alles al gezegd.

mooi hoor,nou tot je volgende ecologies verhaal dan maar weer,doei

Arnold

Mooi geschreven Risje
Is de Costaricaan ook trankilo en manjana of ben je die nog niet tegen gekomen in de jungle. Kijk je uit voor de lanspuntslang, want dat is een agressief bijtertje.Je wandelschoen onder je gala jurk staat wel niet, maar de beet van dit ettertje is erger.

Have Fun xx

Ankie

Klinkt goed, Maris. Zijn er ook mensen?
Is het gezellig? Geniet met volle teugen!

mikis

wat zielig, een kikkertje dat blind kan worden van een flitser! Je hoorde het toch wel op tijd? :)