maris-on-tour.reismee.nl

Verhaal voor Ankie....... Costaricanen

Ok, op speciaal verzoek iets over de Costa Ricanen. Volgens horen zeggen geen eigen cultuur. Ik zie toch wel gewoontes. Wat is het verschil tussen cultuur en gewoontes? Goed komt ie dan..

Tijdens de koffie-oogst, december-maart, gaan costa ricanen een zakcentje bijverdienen op de plantages. Dit gebeurt met enige folklore er omheen.

De costaricanen leven met name in de ochtend. om 6 uur is het leven al redelijk op gang. Op veel plekken is het dan droog, in de middag gaat het regenen (is niet overal zo...), en het is al heel vroeg donker. Afgezien van de zaterdag, is het om 10 uur in de avond al aardig stil op straat.

Rijst en bonen eten de costa ricanen in de ochtend, in de middag en in de avond. Dit kostje komt niet van henzelf, maar toch... ze eten het overigens als bijgerecht of met andere groente en vlees erdoor.

De costaricanen zijn onderverdeeld in klassen, laag, midden en hoog. De meeste costa ricanen leven in Midden. In dit midden gebied heb je ook hoog en laag. In laag gaat iedereen naar school. In hoog midden gaan de kinderen naar een prive school. Vaak hebben ze dan ook een meisje in huis voor het huishouden, veelal afkomstig uit het veel armere Nicaragua.

Een eigen stukje grond is heel gebruikelijk in costa rica. De prijs varieert van 8 dollar tot 150 dollar per vierkante meter. Dit hangt af van de locatie. Hoe het huis eruit ziet, daar geeft de costa ricaan niet zoveel om, ze leven met name buiten. Toch zie je verschillen: van huisjes met hout en golfplaten daken tot mooie stenen huisjes. Belangrijk is wel dat er een auto voor de deur staat, er een tv is en ze zijn ook gek op iphones en blackberrys. Zelfs de taxichauffeurs sms-en tijdens het rijden.

Costa ricanen hebben over het algemeen, aantal kustplaatsen uitgezonderd, een maniana mentaliteit. Echt alle afspraken met een gids of chauffeur gingen door en waren op tijd!!!

aan de kust kom je wel costaricanen tegen die aan de drank of drugs zitten. In de ochtend om ca. 9.30 uur kwam ik samen met Rut, een medelander, tijdens het apen spotten een dame tegen met een ´´hangover´´, ze ging naar de winkel een fles drank halen om haar kater weg te drinken. Intussen mochten we wel in haar huis gaan kijken. Dat laatste hebben we niet gedaan uit vrees dat we er niet meer weg komen. haha.

Over het algemeen zijn de Costaricanen wat verlegen mensen.

Costaricanen, nodigen doorgaans niet vaak vrienden thuis uit, maar ze spreken buiten de deur af.

Costaricanen klagen nooit over het weer en de regen. Eerder zijn ze er trots op, want daarom is hun land zo mooi.

Vrouwen en mannen hebben in vergelijking met andere midden- en latijnse amerikaanse landen redelijk gelijke rechten.

Wordt misschien nog vervolgd als ik nieuwe opmerkelijke dingen tegenkom....

liefs marisx

Ankie

Bedankt voor deze speciale editie van je reisblog.....
Leuk om te lezen. Al je verhalen trouwens!
Zo is het ook voor ons een fantastisch zo'n reis....

Rut Verhoef

Hoi Marisca, leuk om te lezen. Achteraf heb ik toch spijt dat we haar huis niet bezocht hebben. We zullen nooit weten of we terecht bang waren. Alweer in je normale doen? Wij hebben bijna een week last gehad om weer in het ritme te komen (o.a. 's nachts om 04.00 uur klaar wakker en honger; Mieneke zat 's nachts de opgenomen Bold en beautiful te kijken) maar we hadden gelukkig nog vakantie. Groetjes Rut