maris-on-tour.reismee.nl

Schildpaddensoep................NEE!!

Vannacht het meest indrukwekkendste van deze reis gezien. In het donker zijn we op het strand schildpadden gaan spotten. Het is de tijd van het jaar om eieren te leggen. Er mag geen licht aan en er mag niet geflitst worden. Sorry, geen pictures dus, maar wellicht krijg ik nog van iemand foto gemaild met een betere camera. Het was zo bijzonder om te zien. Een zeeschildpad groef een kuil, daar legde zo ca. 100 eieren in. Deze komen na ca. 50 dagen uit. Vervolgens begraaft ze het en maakt een dwaalspoor aan rondom het nest tegen de vijanden. Vervolgens loopt ze terug naar de zee. Dit proces hebben we zo van een halve meter afstand kunnen bewonderen. 1 op de 1000 schildpadjes redden het. nesten worden leeggeroofd door roofdieren, waaronder ook de mens of de padjes worden in zee vermorzeld door dieren of weggevist. Vrijwilligers halen het nest leeg en graven de eieren weer in op een bewaakt stuk strand.

De volgende dag hebben we tijdens het dolfijnspotten, we hebben er geen 1 gezien, parende schildpadden gezien. Daar heb ik wel een filmpje van. Ik ben helemaal into schildpad.